גרפולוגית משפטית ומאבחנת זיופים במסמכים

דבורה הראל, גרפולוגית משפטית מזה למעלה מ- 30 שנה, רשומה ברשימת הגרפולוגים המומחים בבתי משפט ובסנגוריה הציבורית הארצית, ומתמנה כמומחית מטעמם. היא מבצעת בדיקות מקיפות באמצעים משוכללים, מגישה חוות דעת מומחה לבתי המשפט, ומעידה בנושא גילוי זיופים, השוואת חתימות והשוואת כתבי יד בכל רחבי הארץדבורה מעניקה שירותי אבחון של זיהוי זיופי חתימות על צוואה, כמו גם שירותי אבחון לזיוף חוזים, מסמכים, ערבויות והמחאות,  ובין לקוחותיה נמצא עורכי דין, בנקים, חברות ביטוח, חברות חקירות, ואנשים פרטיים.

לקביעת פגישת ייעוץ

לקוחות מספרים

סכנה לפתחו של גרפולוג משפטי – תוכנה לחיקוי כתב יד

תוכנה לחיקוי כתב יד – סכנה האורבת לפתחו של גרפולוג מומחה

הדיגיטלי, היה זה רק עניין של זמן עד שימצאו אפליקציות לחיקוי כתב יד. הפעם לא מדובר רק בעיצוב פונטים המעוצבים ככתב  יד, אלא  בפיתוח תוכנה המחקה כתב יד של אדם ספציפי.

התוכנה פותחה ב University College London. לטענת מפתחיה, מאחריה עמד הרעיון  לעצב מכתבים וחומרים פרסומיים כשהם כתובים בכתב ידו של כותב המוכר לנמעניו.

היות וכתב יד מהווה ביטוי אישי והוא בעל סגנון ייחודי, הוא משמש כ"חתימת קול" אישית. לכן, הקשר הנוצר בין "כותב" המכתב לנמען, נעשה  בלתי אמצעי  ופחות פורמלי. אגב, מנסח המכתב יכול  להיות, כותב תוכן מקצועי, או מישהו אחר מטעמו של בעל הכתב, אך כל עוד הוא נכתב בכתב יד של מישהו מזוהה, המטרה הושגה. כך, למשל, אין ספק שעובד, המועסק בחברה גדולה, שמקבל מכתב אישי בכתב ידו של המנכ"ל, מרגיש שהוא אינו "סתם בורג במערכת" והוא זוכה ליחס אישי.

מי מהרשומה אותנטי ומי מזויף? אתגר חדש לגרפולוגים משפטיים

כיצד פועלת התכנה לחיקוי כתב יד?

תהליך ההעתקה והחיקוי מתחיל בסריקת  מספר  שורות  הכתובות בכתב ידו של הלקוח. התכנה עורכת מדידות, דוגמת צורות כתב ואופני חיבור בין אותיות. נמדדים גודל המרווחים בין אותיות, מלים ושורות, ונשמרות צורות ניקוד האופייניות לכתב היד אותו מעוניינים לחקות. מאפייני הכתב הייחודיים נאגרים  במסד הנתונים של התכנה והם מאפשרים הקלדת טקסט במחשב, כשהטקסט מקבל את צורת הכתב הייחודי אותו חיקתה התכנה.

חתימות של פיקאסו בעיפרון ובצבע שמן – איכות קו משתנה בכלי כתיבה שונים אלה משפיעים גם על צורת החתימה.

עם כל אהבתי למכתבים הכתובים בכתב יד, פיתוח זה עורר בי אי נוחות 

בהיותי בוחנת זיופי חתימות וכתבי יד, צלצלו במוחי  פעמונים מחרישי אוזניים! אדם יכול פתאום לגלות שכתב ידו מתנוסס על מסמך מופרך שמעולם לא כתב!  מצב ביש לכל הדעות.

ברור לי שהתכנה הזו עלולה ליפול לידיים לא תמימות, אשר ישתמשו בה לזייף כתבי יד וחתימות ויפילו אחרים בפח. מפתחי התכנה טוענים, שהתכנה מותאמת לא רק לחיקוי כתב יד, אלא גם לזהות זיוף של כתב יד השמור במסד הנתונים שלה. התכנה אמורה לבצע תהליך הפוך; להשוות כתב יד על מסמך החשוד כמזויף, עם מרכיבי כתב היד "האמיתי" המקודדים בתוכה . אך איך נדע בידי מי מצויה התכנה שחיקתה את כתב היד שעל אותו מסמך אומלל מלכתחילה?

כיצד יכול גרפולוג משפטי להתמודד עם צרה חדשה זו?

עבור תכנת מחשב, המחקה כתב יד, די לדגום מספר שורות כדי ליצור מידת דמיון גבוהה בין חיקוי לבין כתב יד "אמיתי". אך אין די בדגימה כזו כדי להכיל את כל טווח הווריאציות הקיים בכתב יד אותנטי.  לימוד טווח הווריאציות אפשרי רק עם בדיקת כמה שיותר דוגמאות כתב אותנטיות של הכותב.

אך גם אם בבוא היום  תתפתח התכנה ותכלול יותר ויותר דוגמאות כתב לחיקוי, עדיין לא נמצא מענה לתופעות כתב מרכזיות הקשורות לזיהוי ולהשוואה.

מרכיבי תנועה ולחץ הכתיבה נעלמים במסמכים מודפסים.

אמנם המרכיב הצורני  של הכתב הממוחשב עשוי להיות דומה לכתב היד האמיתי, אך הוא חסר מרכיבים מרכזיים בו. לחץ הכתב, מהירות הכתיבה ושינויים עדינים בלחץ קשים  למדידה. יתרה מזאת, הם נוטים להשתנות בכתבים אותנטיים מעת לעת, בעוד שכתב היד הממוחשב נשאר קבוע כפי שנסרק בתחילה. בטקסט מקורי, הכתוב על ניר רגיל, ניתן לאבחן את חריצת העט על הנייר תופעה שלא קיימת בטקסטים מודפסים והעדר מימד עומק לכתב מעידה שכתב היד הודפס או הועתק, והוא איננו כתב "חי".

השפעת הגיל, כלי כתיבה, נסיבות חיים ומצב בריאות של על כתב היד

כתב יד משתנה לאורך השנים. ניקח לדוגמה מצב בו מנסים לאמת כתב יד של אישיות ידועה על מסמכים בעלי ערך היסטורי. אם מאוחסנים בתכנה רק מאפייני כתב שלו משנות ה- 30 לחיו, אין ספק שכשייבדק כתב ידו בגיל 60, עלולה התכנה לקבוע, בטעות, כי מדובר במסמך מזויף!

השתנות דרמטית במצב בריאותו של הכותב משפיעה ביותר על עיצוב הכתב, על התנועה ועל היערכות הכתב על הניר. ושוב, אם התכנה דגמה מכתב ידו של אדם כשהיה בריא לחלוטין, ומשווים את כתב ידו לאחר שחלה במחלה קשה, הרי שהרבה ממרכיבי הכתב ישתנו, והם עלולים לגרום לטעות באבחון.

מאפייניו העדינים של הכתב תלויים אף בכלי הכתיבה בו נעזרים. כתיבה המופקת בעט כדורי שונה מזו הרשומה בעט נובע, או בטוש. אחת הדוגמאות הבולטות לכך נמצא בשוני בין חתימות  ציירים על ציורי שמן באמצעות מכחול, לבין אלו שנחתמו על ידם בצבע פנדה או בעיפרון.

ברגיל, כתב יד אינו חוזר על עצמו באופן מדויק וסדיר מאוד. ולכן מומחה לכתב יד לא הולך שולל אחר הדמיון הצורני בלבד. הוא מתמקד במאפייני כתב דקים והפחות בולטים בכתב היד, מביא בחשבון משתנים, שחלקם הוזכרו כאן, ואת אופן השפעתם על חתימות או כתב היד.

לסיכוםגרפולוג מומחה צריך להביא בחשבון את קיומן של תכנות חיקוי כתבי יד וחתימות. כשהוא בודק צילום של כתבי יד, אל לו למהר ולהסיק שמדובר בכתב אותנטי רק משום שרמת הדמיון הצורני בין שני כתבי היד המצולמים גבוהה.

למעוניינים בכתבה המקורית:

כתבה מקורית  וסרטון המדגים תוכנה להעתקת כתבי יד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לקביעת פגישת ייעוץ

ליצירת קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם