גרפולוגית משפטית ומאבחנת זיופים במסמכים

דבורה הראל, גרפולוגית משפטית מזה למעלה מ- 30 שנה, רשומה ברשימת הגרפולוגים המומחים בבתי משפט ובסנגוריה הציבורית הארצית, ומתמנה כמומחית מטעמם. היא מבצעת בדיקות מקיפות באמצעים משוכללים, מגישה חוות דעת מומחה לבתי המשפט, ומעידה בנושא גילוי זיופים, השוואת חתימות והשוואת כתבי יד בכל רחבי הארץדבורה מעניקה שירותי אבחון של זיהוי זיופי חתימות על צוואה, כמו גם שירותי אבחון לזיוף חוזים, מסמכים, ערבויות והמחאות,  ובין לקוחותיה נמצא עורכי דין, בנקים, חברות ביטוח, חברות חקירות, ואנשים פרטיים.

לקביעת פגישת ייעוץ

לקוחות מספרים

זיהוי זיופים במסמכים שנשלחו בפקס

זיהוי זיופים של מסמכים שהועברו בפקס

השאלות המופנות לבוחן מסמכים, הקשורות לבדיקת אותנטיות של מסמכים שנשלחו במכשיר פקסימיליה, נחלקות לסוגיות המתייחסות למסמך שהודפס ולסוגיות הקשורות לזיהוי המכשיר  שממנו נשלח המסמך.

שלא כמו מסמכים סרוקים או מצולמים במכונת צילום, הפקסים מועברים באמצעות קווי הטלפון ועל כן מודפסים ברזולוציה נמוכה. כתוצאה מכך, נעלמים פרטים ודקויות המצויים במסמך המקורי. כמו כן, המסמך עלול לעבור שינויים ועיוותים משמעותיים.

דווקא בשל הרזולוציות הנמוכות של הכיתוב על הפקסים משמשים במכשירים אלה במעשי זיוף רבים, מתוך מחשבה שתוספות או מחיקות שונות שנערכים על מסמך לא ייראו ברזולוציות נמוכות.

פיקסלציה נמוכה, קווים מדורגים ונקודות על מסמך שהועבר בפקס

אך במקרים לא מעטים הזייפנים טועים טעות מרה!

לעיתים זייפנים משלבים בין טקסטים  שהודפסו במדפסת עם טקסטים שהועברו באמצעות הפקס. כך,  כאשר מומחה לזיוף מסמכים נשאל האם  מסמך מסוים אותנטי, או שמא מדובר במסמך מזויף המורכב מכמה חלקים שונים,  אשר שונו בו פרטים מהותיים בטקסט, או נשתלה בו חתימה, הוא בוחן את המסמך תחת הגדלה משמעותית ובודק אותו לפרטי פרטים.

.בוחן מסמכים  מיומן מסוגל להבחין בקלות, תחת אמצעי הגדלה שונים, בהבדלים בפיקסלים ובאופי קו שונים גם כאשר מדובר במסמך מצולם. ניתן לזהות שינויים החל מגילוי הקווים הקטנים ביותר, כמו סימני פיסוק, מקפים או  קוים אופקיים תחת כותרת, וכלה  בשוני במרווחים בין מרכיבים  שונים שעל המסמך  החשוד כמזויף.

קווים אופקיים ומאונכים "מזוגזגים" אופייניים למסמך שהועבר בפקס

היות וקיימים הבדלים ניכרים בין מבנה הקווים שהועברו בפקס, לבין מבנה הקוים שמקורם בצילום רגיל של מסמך, המומחה מזהה כששניים או יותר סוגי קוים מוכללים במסמך אחד. והוא יכול לקבוע, ברמת ביטחון טובה, שמסמך הורכב מאלמנטים שנלקחו ממסמכים שונים, או שמדובר במסמך שלא נחתם  או נכתב במעמד אחד.

ובאשר לבדיקת זהות המכשיר עצמו : בכל תשגיר פקס נמצא פרטים מזהים בראש הדף או בתחתיתו. בשורה זו ניתן למצוא את שם השולח, מספר הפקס ממנו נשלח המסמך, מספר הפקס המקבל, תאריך ושעת שליחת הפקס ואף מספר הדפים שנשלחו. המידע הזה מסייע לחוקר לזהות את המודל של מכשיר הפקס, של מקבל הפקס ואף את תאריך העברת הפקס.

אך לא תמיד ניתן לסמוך על הנתונים האלה משום שמזייף מיומן מסוגל להכניס שינויים בפרטים המזהים שהוזכרו. לכן, לא די לבחון רק את המסמך לגביו נטענת טענת זיוף, ויש להגיש למומחה מסמכים שנשלחו והתקבלו מאותו מכשיר הפקס ומאותה תקופה בה נשלח המסמך  סביבו קיימת מחלוקת.

סימנים חשובים  ניתן למצוא בתוצרים של  מכשירי פקס שנעשה בהם שימוש תכוף או כאלה שמשמשים משרד לאורך זמן. מכשירים "ותיקים" סובלים מבלאי או מבעיות מכאניות הייחודיות לכל מכשיר. משטח סריקה שרוט במקום ספציפי, שחיקה של התוף או של מזין המסמכים כולם מותירים את רישומם הייחודי על המסמך שהועבר ממכשיר פקס ספציפי.  גם נקודות מפוזרות, או עיוותים חוזרים המופיעים באותם אזורים על המסמכים המודפסים, מסייעים למומחה לזהות האם המסמכים הופקו באמצעות אותו מכשיר.

תחום פורנזי נוסף ושונה המאפשר זיהוי מכשיר פקס ממנו או אליו נשלחו מסמכים מצוי בתחום בדיקת זיופים דיגיטליים. כיום הרבה מאוד מהפקסימיליות המסחריות הן ממוחשבות, חלקן מעבירות פקסים דרך רשת ה WIFI ובחלקן אף מותקן כונן נפרד. כונן זה מתעד לא רק את התאריכים בהם נשלחו הפקסים ואת פרטי הנמענים, אלא אף שומר במכשיר את עותקי המסמכים עצמם. כך, גם כשמחשבים החליפו את מקומם של מכשירי הפקס, ונשלחים מהם מסמכים סרוקים ישירות למכשיר פקס של נמען,  יכולים מומחים לשחזורים דיגיטליים לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים ללא כל קושי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

לקביעת פגישת ייעוץ

ליצירת קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם